Lärarens roll i skolan
Läraren spelar en stor roll för elevernas inlärning men mycket hänger även på eleven själv. Här är lite som jag samlat ihop från läroboken:
Elevens självständighet är viktigt då hen sätter krav på sin inlärning och sitt eget arbete. Eleven sätter även krav på läraren vilket kan skapa en relation med inställning: lärande.
Läraren måste förmedla och få eleverna förstå att det är deras inlärning är deras ansvar, de måste ha kontroll. Övingar och metoder kan hjälpa och uppmuntra eleverna till egna beslut och lösningar.
Samverkan med elever är bra då läraren får höra elevers egna idéer och tankar.
Beröm är bra (från lärarens sida), både i grupp och på individnivå. Positiva förändingar och förbättringar är värda att uppmärksamma och berömma.
Undvik tillrättavisningar, få eleven att förstå skillnaden mellan inlärningsformer istället.
forts. följer
/Julia
Ballt! Litet sidospår dock
Skoluppgifter
- ”Skolan ska stimulera elevernas kreativitet, nyfikenhet, självförtroende, samt vilja pröva och omsätta nya idéer i handling och att lösa problem. [Detta ställer i sin tur krav på skolans arbetsformer och arbetsorganisation.]” (Utdrag ur läroplanen.)
Skoluppgifterna ska vara varierande för att stimulera elevernas utveckling. Grupparbeten, individuella arbeten och muntliga som skriftliga diskussioner. Diskussioner skulle kunna ske både över nätet via olika medier, t.ex. bloggar, v-bloggar eller hemsidor som skulle kunna vara anpassade till ett eller flera skolämnen. Elever kan då utnyttja medier för att snabbt nå ut information och ha möjlighet att diskutera med andra. Dessutom får elever möjlighet att visa vad de kan på ytterligare ett sätt. Detta medför också att elever lär sig att uttrycka sig på lämpligt sätt både skriftligt och muntligt.
/Lilly
P.s. tillhör även kategorierna "motivation" och "läroplanen".
Vad motiverar oss?
Jag tycker att det här projektet är roligt då vi får användning av våra erfareheter, påverka framtiden men framförallt för att detta inte är en vanlig uppgift utan att vi sedan får visa upp vad vi har gjort för skolans lärare. Det betyder att vi har en möjlighet att kunna påverka framtidens skola på riktigt, det är motiverande och gör det extra roligt att göra ett bra jobb.
Det här är också ett ämne som man kan hitta mycket info om på nätet vilket gör det lätt att samla på sig tankar och fakta.
Våra tankar kan vara kul att dela med sig av och det kan kanske vara användbart i projektet, så:
Vad tycker vi om själva projektet?
Vad motiverar oss till att göra ett bra jobb?
Är det betyget i Svenska C/Pedagogiskt Ledarskap som gör att vi kämpar eller gör vi det för att det är kul?
Kommetera!
/Julia
liten lampa tändes över mitt huvud.
Vore det inte smutt att man kunde få poäng om man lämnade in uppgifter i tid, och att man när man nått upp till en viss nivå kunde "köpa" sig extra tid på en annan inlämning, eller att de kan räknas in i betyget på något sätt. Inget extremt, men om man ligger på G+ och har 300 poäng så kan det vägas in till ett VG..kanske... Min huvudsakliga idé är att man kan köpa sig mera tid. En belöning för sina achivments... vad trors??
/C
Gameifications infosida. MIT
Poängsamlande biblioteksbesökare.
Ju mer man använder sitt bibliotekskort desto hetare blir ikonen man blir tilldelad. Sen kan man också får tematiska specialmärken beroende på vad man gör på biblioteket. Man kan odla sitt eget citronträd och se hur det växer allteftersom man använder sitt lånekort.
En yttre motivationsfaktor till att låna på biblioteket, dock tror jag inte att någon som inte lånar alls på biblioteket plötsligt skulle börja för att få odla ett virituellt citronträd, utan det är snarare de som redan använder tjänsten som skulle tycker detta är lite roligt. Sen är det inte säkert att böcker blir lästa bara för att de är lånade. ´
Så hur kan man spelifiera så att en inre motivation triggas???
/C
Deadline som fungerar
Hur ska vi undvika att elever skickar in uppgifterna försent!?
Elever skickar då och då in uppgifter alldeles försent. Det kan bero på flera saker, antingen att eleven själv har skjutit upp arbetet, att tekniken inte fungerar eller något helt annat. Att en elev skickar in en vecka senare gör också att planeringen av individens enskilda arbete påverkas negativt. Dessutom får vissa elever längre tid att förbereda sitt arbete eller sin uppgift.
En deadline som fungerar innebär rättvisa, planering men kräver också motivation.
En deadline som fungerar skulle kunna innebära att eleven genom sitt personliga konto på Internet lägger upp sin uppsats och att sidan sedan stängs vid en viss bestämd tid.
/Lilly
sitta och kika på kemigenomgången om fredagskvällarna???
Kanske vore bra att göra samma på lektioner, och att de då ligger upp i en vecka eller dylikt,,,,
/C
Läsvärd: http://www.motivation.se/leda/politiskt-ledarskap/forandringens-vindar-blaser-grundskolan
Att det ska börja läsas i tidigare åldrar samt betyg redan från år 2. Vad tycker ni om det töser, jag är kluven, possitivt:Det kan avdramatisera hela betygsgrejen och bli en vana, kanske mindre betygsrelaterad stress.
Negativt: Om det blir raka motsatsen och tar bort lek och lärar lusten, att det blir prestige från början.
"Enskilda elevers behov och kunskaper ska värderas högt och undervisningens fokus ligga på att få ut så mycket som möjligt av varje elev – oavsett inriktning och läggning. När eleverna inte når målen är det inte elevernas fel – det är skolans."
Detta tycker jag att det sägs att det är idag, men att i praktiken blir det elevens fel ändå, men det kanske bara är min upplevelse av det hela....
Sen behandlar de även om 9års grundskola är för lite och att det borde vara 10årigt, för att fler elever ska vara fullt förberedda på gymnasiet.
Jag är så skoltrött nu att jag instinktivt ratade detta förslag, (tänk dig ett år till (!!!)) men vid närmare eftertanke kanske det är klokt,,, jag tror det är antinge eller, men jag ahr inte bestämt om vilket än...
Den sista stora punkten är tekninken och hur den används, att som det ser ut nu så splittrar det elevgrupper och skolaor, de somhar råd med datorer och dyl, och de som inte har det....
/C
Teknisk utveckling och Internet
http://www.ur.se/didaktikensverktyg/teknik-och-larande/
"Hur påveras lärandet av olika medier? Lär du dig något annat av att se på en film än av att läsa en text om samma ämne? Och hur bör detta i sin tur påverka skolan?" från dokument från skolportalen.
Ett bra videoklipp. Ska titta på detta hemifrån!
//Lilly
Framtidens skola
Hur ska framtidens skola se ut för att följa läroplanen?
Diskutera!
Egna tankar eller funderingar.
/Lilly
Studieteknik
När man lär sig något nytt lär man sig relativt snabbt i början men efter en viss tid avstannar inlärningen p.g.a.:
* trötthet
* störningar
* man har ännu inte hunnit smälta det man läst
* materialet har blivit svårare att ta till sig
* det krävs ny teknik för att klara av studierna
Om studierna känns alltför jobbiga så koppla då av en stund och när du sen på nytt griper dig an problemet går det troligtvis mycket bättre eftersom din hjärna är ”utvilad”.
Lite tips om hur man studerar på bästa sätt:
Förstå
- skapa sammanhang, mekanisk inläsning ger inget gott resultat.
Diskutera med andra
- du får andra infallsvinklar och erfarenheter som du kan använda i eget arbete
Repetera
Sålla bort det oväsentliga
- se helheten och gräv inte ner dig i detaljer
Koncentrerad läsning
- läs fokuserat i tex en timme och ta sedan en paus. Att läsa halvdant en längre tid är inte bra.
Förhör dig själv
- du ser hur mycket du har lärt dig
Anteckna
- nyckelord, begrepp och termer
- 1000 sidor kan sammanfattas på 100 sidor när du antecknar så du själv förstår språket
- skriv inte ner allt, du kommer tappa bort dig och ge upp (vid tex föreläsning)
Sätt upp mål och belöna dig själv när du uppnått dem
"efter att ha läst 50 sidor i boken får jag titta lite på mitt favoritprogram"
Var motiverad och positiv
- tänk inte "jag kan inte"
- tänk "det är lite knepigt men jag kommer klara det"
- försök hitta något som motiverar dig och är roligt
Var aktiv
- läs igenom avsnittet innan föreläsning
Läs regelbundet
- spara inte allt till sista minuten, du kommer inte lära dig och ingenting fastnar
Planera tiden
- stress leder till inlärningssvårigheter
- fördela läsandet under veckan, läs lite varje dag. Då kommer du ihåg mer (och hinner med annat)
Satsa på djupinlärning
- sätt saker i sammanhang och försök förstå (koppla ihop med det du redan kan)
Lästeknik:
Översiktsinläsning - Skumläsa för att få en bild av vad texten handlar om.
Lokaliseringsläsning - Sökläsning, man letar efter något bestämt.
Intensivläsning - Läser texten noga och bearbetar innehållet. Texten kan t.ex. bearbetas genom att man stryker under, gör anteckningar eller sammanfattningar. Använd gärna flera färger!
Att lära sig ur en text
1. Skumma igenom texten.
2. Gå igenom texten noggrant. Stryk under det viktiga.
3. Försök sammanfatta texten.
4. Gå tillbaka och se om du missat något viktigt i din sammanfattning.
När detta är gjort räcker det med att läsa sammanfattningen innan ett prov/tenta
Man lär sig bäst genom att:
1. Öva
2. Repetera
3. Tänka igenom
/Julia
Vägar till ett bättre långtidsminne
Den tyske psykologen Hermann Ebbinghaus studerade i slutet av 1800-talet hur minnen försvinner med tiden. Ebbinghaus kom fram till en glömskekurva som beskrev att minnet avtar enligt en regelbunden funktion av tiden. Vad blir det för konsekvenser av detta resonemang?
Kurvan visade på att utan repetition så minns vi efter några dagar bara ungefär 20 % av det vi ursprungligen kunnat.
Varför är repetition viktigt?
- Med hjälp av repetition fräschas minnet upp.
- Omedelbart efter återinlärning minns vi mer.
- Glömskekurvan lutar inte lika brant nedåt.
- Efter andra inlärningen kommer vi ihåg ca 40 % av informationen.
- Den amerikanske psykologen Anders Bjork studerade repetitionseffekterna och kom fram till att det blir bättre om dessa tillfällen sprids ut lite då och då jämfört med att lägga dem tätt inpå varandra.
Det har också visat sig att det bästa sättet att lära in är att testa sig själv. Hur testar man sig själv(?)
Genom att fördela inlärningstillfällena i skolan, eller på universiteten, skulle kunskapsnivån kunna öka totalt utan ökad tidsåtgång.
Hur finner vi ett bra schema för repetition?
I en av Anders Bjorks studier från 1970-talet ingick 700 personer, vilket resulterade i kunskapen om att tidsintervall mellan repetitionerna på 1-4-10 är bättre än 5-5-5. Det är fortfarande svårt att finna ett optimalt schema.
/Lilly
TED Talks m.m.
'
Taget från skolportaln
/Julia