Vägar till ett bättre långtidsminne

Den tyske psykologen Hermann Ebbinghaus studerade i slutet av 1800-talet hur minnen försvinner med tiden. Ebbinghaus kom fram till en glömskekurva som beskrev att minnet avtar enligt en regelbunden funktion av tiden. Vad blir det för konsekvenser av detta resonemang?

 

Kurvan visade på att utan repetition så minns vi efter några dagar bara ungefär 20 % av det vi ursprungligen kunnat.

 

Varför är repetition viktigt?

  • Med hjälp av repetition fräschas minnet upp.
  • Omedelbart efter återinlärning minns vi mer.
  • Glömskekurvan lutar inte lika brant nedåt.
  • Efter andra inlärningen kommer vi ihåg ca 40 % av informationen.
  • Den amerikanske psykologen Anders Bjork studerade repetitionseffekterna och kom fram till att det blir bättre om dessa tillfällen sprids ut lite då och då jämfört med att lägga dem tätt inpå varandra.

 

Det har också visat sig att det bästa sättet att lära in är att testa sig själv. Hur testar man sig själv(?)


Genom att fördela inlärningstillfällena i skolan, eller på universiteten, skulle kunskapsnivån kunna öka totalt utan ökad tidsåtgång.

 

Hur finner vi ett bra schema för repetition?


I en av Anders Bjorks studier från 1970-talet ingick 700 personer, vilket resulterade i kunskapen om att tidsintervall mellan repetitionerna på 1-4-10 är bättre än 5-5-5. Det är fortfarande svårt att finna ett optimalt schema.

 

/Lilly


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0