Spontana tankar om framtidens skola

·         Tillämpa kunskaper, blanda ämnen, projekt. Hur? Varför?

·         Grundkunskaper i klassrummet. Hur? Varför?

·         Tydliga riktlinjer från lärare. Hur visar man det? Varför?

·         Bra handledning. Hur är en bra ledare? Varför?

·         Motivera elever; grupp/individuellt. Hur motiveras elever? Varför behövs det?

·         Välmående; ”klasskurator”. Varför? Hur ofta?

·         Personligt konto med elev/lärare – diskussioner. Via Internet? Varför? Hur?

·         Dokument; inspelad lektion, använda tavlan/bildligt och ett skriftligt dokument.

·         Studieteknik – effektiva studer à lärande. Minnestekniker. Hur? Varför?

·         Inlärning; Torkel Klingberg? (en bok som Linda tipsar

/Lilly


Kommentarer
Postat av: Julia

1. Att blanda ämnen kan vara bra för att lära sig mer och täcka fler områden samtidigt. Matte och samhälle kan med ett projekt lära eleverna om ekonomi eller andra saker som man möter på riktigt. Det är viktigt att man inom tex matten får en bild av vart kunskaperna kan användas i verkligheten istället för att bara rabbla formler m.m. Temaveckor kan fungera om man inte vill korsläsa två ämnen hela tiden.



2. ---



3. Riktlinjer kan visas genom ett dokument som hela tiden finns tillgängligt för eleverna när en uppsats ska skrivas eller när man gör något stort arbete. Tydliga ramar ger bättre struktur. Dock är fria händer också något som ibland kan behövas men även där måste grundlinjer finnas, tex max antal sidor m.m.



4. En bra ledare utstrålar positivitet och intresse för lärande. Handledning är viktigt så elever med frågor kan få svar i sitt arbete. Uppmuntran till frågor och egna tankar är bra. Röriga lektioner/föreläsningar är viktigt att undvika, läraren måste ha bra struktur på utlärandet så eleverna lär sig utan ofokus.



5. Vid intresse blir motivationen större, det är alltså roligare att arbeta om man har ett intresse för det man gör. Antingen är man insatt i ämnet eller så har man ett tydligt mål som man ser fram emot att uppnå.

2012-03-30 @ 14:13:11
Postat av: Julia

6. En klasskurator, eller en kurator som elever kan besöka på schemalagd tid. Dessa möten sker individuellt och ca 1ggr/mån? Oftare tror jag inte behövs, för vissa kan det vara nödvändigt att prata med kuratorn oftare och för andra mer sällan men varje månad borde vara lagom. Detta kan vara bra för att ventilera sina tankar och känslor som elev, kuratorn får en bild av elevens välmående vilket är bra med skolpressen.



7. Att ha ett personligt konto där man som elev lämnar in sina uppgifter m.m. och där läraren kommenterar dessa arbeten. Det blir mycket jobb för läraren (lägg in tiden som schemalagd)men det skapar en bättre kontakt med respons m.m.

2012-04-03 @ 20:56:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0