Respons
http://system.itura.se/wcm_stuff/documents//%7B6203D205-4ED5-4D7B-9895-D24AD6E5E8E8%7D.pdf
Här kan man läsa om hur respons påverkar oss människor. Vi är alla mer eller mindre beroende av uppmärksamhet, och negativ uppmärksamhet är bättre än ingen alls. Därför förstärks ofta folks beteenden, possitiva eller negativa av respons. Får jag en tillsägning när jag pratar på lektionen, men ingen respons när jag sitter tyst och sköter mig, så kommer personen förmodligen fortsätta att prata på lektionen.
Det som är det svåra men enligt denna avhandling det bästa är att till största möjlig utsträckning ignorera dåligt beteende och istället berömma så fort personen gör något bra. Detta krver visserligen i perioder mer jobb av lärarna men kommer gynna både lärare och elev i längden. Överhuvudtaget få mer possitiv vardaglig respons i skolan, och inte bara vid samtal om uppsatser eller bokstavskombinationer på prov.
/C