Inlärning och kunskap

1. Inlärning

Inlärningsprocesser

Pedagogiskt ledarskap

Vad påverkar inlärningen?


  • Förutsättning: grundläggande behov tillfredsställda; äta, vila, känna acceptans, känna gemenskap. (Trygghet, mänskliga behov)
  • Inlärning – aktiv process – styrs dels av nervsystemet, dels av våra muskler.
  • Inlärning via sinnen: se, fantisera, höra, känna, härma, leka, göra. Ju fler sinnen som aktiveras, desto effektivare blir inlärningen.(Många sinnen aktiveras)
  • Motivation – drivkraften att vilja lära sig något.
  • Miljön påverkar inlärningen. Utsmyckad miljö kan ge en överstimulerande effekt. (Koncentration, stimulerande miljö)
  • Varierat arbetssätt

 

Olika typer av inlärning:

  • Ytinlärning – koncentrerad på detaljfakta
  • Djupinlärning – förstå helheten, hur saker och ting hänger ihop
  • Repetition – ”kunskapens moder”, långsiktig.

För att minnas de kunskaper man har lärt sig kan man i grupp diskutera och berätta om de nya kunskaperna.


2.  Kunskap på olika nivåer

Vad är kunskap?

Det finns teorier om hur inlärning går till på bästa sätt. En teori som är grundad av den amerikanske pedagogen Benjamin Bloom innebär att kunskap byggs upp steg för steg. Personen förflyttar sig stegvis uppåt i en kunskapstrappa.

Modellen kallas för ”taxonomi”. En förenklad bild av kunskapsnivåerna i modellen:

  • Faktakunskap – lägsta nivån av kunskap: Inlärningen är inriktad på definitioner och exemplifieringar. Kunskaperna sker genom ytinlärning (se över).
  • Förklaring och förståelse – någon djupare nivå av kunskap: Sökandet efter förklaringar. Den faktakunskap du lärt dig översätts och fogas samman med något du redan vet. (t.ex. inlärningen av att översätta ¼ till 25%)
  • Tillämpning, färdighet – kunskaper används i nya situationer: teoretiska kunskaper används i praktiska situationer.
  • Nyskapande, förtrogenhet – högsta nivån av kunskap: värderingar läggs ihop med tidigare erfarenheter av de kunskapar vi har för att kunna fatta beslut eller ta ställning. Teoretiska kunskaper översätts till praktiska färdigheter. Att förstå samband till exempel.

/Lilly


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0